Antreprenor Liber – Cum să delegi eficient operaționalul din firmă [Interviu – Lorand Soares Szasz]

Ce te faci când mintea vrea, dar nu prea? O pățim cu toții constant: vrei să citești mai mult, dar nu ai timp. Îți propui să începi 3 noi proiecte, dar apar alte urgențe. Vrei să trăiești mai sănătos, dar nu îți iese.
Știi ce vrei rațional, dar e o cu totul altă poveste ce îți dorești la nivel emoțional.
Iar schimbările adevărate încep cu o decizie emoțională, nu doar cu o decizie logică.
Cel puțin asta a descoperit Lorand Soares Szasz în procesul prin care a predat întreaga parte operațională a afacerii către Diana Crișan, fostul lui CEO.
Descoperă cum arată și se simte un antreprenor care deține o firmă ce funcționează și fără el și cum i-a impactat viața lui Lorand ieșirea din operaționalul afacerii.

Interviu cu Lorand Soares-Szasz, CEO Upriserz

Antreprenor Liber - Cum să delegi eficient operaționalul din firmă [Interviu - Lorand Soares Szasz]

 

Lorand, ai fost și ești unul dintre cei care promovează ideea de a-ți pregăti businessul și echipa, astfel încât acestea să funcționeze fără tine. Și nu doar că promovezi, ci de ani de zile, construiești zi de zi, la viziunea ta pentru a ajuta cât mai mulți antreprenori să ajungă în acest stadiu. În esență, ce înseamnă pentru tine să ieși din operațional? Cum arată un antreprenor care a ieșit din operațional și care are o firmă ce funcționează și fără el?

Contrar unor idei preconcepute și uneori masiv promovate, antreprenorul ieșit din operațional nu stă pe o plajă cu un pahar cu umbreluță albastră. 🙂

Un antreprenor liber de operațional nu este cineva care nu mai face nimic. Care stă și freacă menta toată ziua.

Din perspectiva mea, să ieși din operațional înseamnă să formezi o echipă care preia tot mai multe responsabilități de la tine și își asumă tot mai multe rezultate din firmă.

În mod practic, asta înseamnă mai mult timp liber pentru tine, antreprenorul, pentru a te ocupa de lucruri cu adevărat importante: viziunea pe termen lung, găsirea oamenilor care să vină să se integreze în echipă, transmiterea clară a viziunii către echipă. În esență, crearea contextului în care acești oameni pot să performeze în condiții optime.

Desigur că și asta se poate delega la un moment dat, dar eu încă nu am ajuns acolo și nu vreau să vorbesc despre teorii pe care nu le fac. 🙂

 

Și noi, pe vremea când lucram împreună, am trecut prin procesul de transformare, prin formarea echipei de management, sistematizarea businessului și tot ce înseamnă pașii spre o companie independentă de antreprenor. Dacă e să te uiți în spate, care parte din proces a fost cea mai grea pentru tine?

Capacitatea mea de a nu mă băga peste oameni și să stric tot. :))

Fiind un om foarte activ și implicat mi-a fost foarte greu să mă abțin, și recunosc că nu am reușit tot timpul, să nu intru peste tine ca manager sau peste echipă.

Aveam de multe ori senzația că aș putea să fac lucrurile mai bine și că nu e totul exact cum aș vrea.

Cred că acesta este motivul pentru care mulți antreprenori eșuează în acest proces. Procesul în sine nu e foarte complex. Transformarea care trebuie să aibă loc în antreprenor și în echipă e cea care durează și e grea.

 

Dacă te uiți din rol de observator la acea perioadă, ce din ce am făcut noi doi, crezi că am făcut foarte bine? Care crezi că a fost adevăratul motiv al reușitei?   Ce am făcut eu, din rolul de manager, foarte bine?

Am recrutat oameni buni.
Am avut un sistem bun de formare a oamenilor cu programe educaționale, traininguri, consultanți, psihologi și terapeuți.

Am fost clari în delegarea responsabilităților.

Am creat indicatori de performanță pentru fiecare om.

Am stabilit recompense și pedepse pentru fiecare om.

Am făcut plan de carieră.

Le-am dat încredere.

Am fost deschiși când nu ne plăcea ceva și am știut să ne calmăm când simțeam că o luăm razna.

Cred că am reușit să facem asta pentru că amândoi, antreprenorul și managerul general, aveam un obiectiv clar și ne doream mult să ajungem la acel obiectiv. Mai apoi, ne-am descurcat în a găsi resursele necesare pentru a ajunge acolo.

Am făcut amândoi multe lucruri foarte bine și am dat-o și în bară de multe ori. Dacă ar fi să mă rezum la un singur lucru, aș zice că eu am oferit bine încredere și spațiu să îți faci treaba și tu ai fost în constantă creștere. Te vedeam cu consultanți, la cursuri și la terapeuți. Vedeam cât de conștientă ești că e ceva nou pentru tine și că trebuie să înveți constant.

 

Care au fost cele mai importante beneficii pentru tine, ca și antreprenor, în momentul în care ai reușit real să ieși din operațional?

Mai puțin stres. Mai mult timp liber și paradoxal, mai mulți bani. Afacerea a devenit mai performantă când m-am dat la o parte. Antreprenorul duce multă emoție în afacere. Un manager e mult mai cerebral, pentru că are niște rezultate de livrat.

 

Ce a fost total diferit față de ce te așteptai, după ce ai atins acest obiectiv? Ce fantezie ți-ai dat seama că aveai înainte și a fost total altceva?

Fantezia că dacă mă retrag din operațional nu o să mai trebuiască să fac nimic. În realitate am început să fac altfel de lucruri. Mult mai importante, cred eu. Dar nu m-am oprit din muncă. Nici nu aș putea. Cred că m-aș urca pe pereți dacă nu ar mai trebui să fac nimic.

 

Dacă ar fi să rezumi, în 4 pași esențiali, experiența noastră spre obiectivul de a prelua tot managementul de la tine și de a crea o fundație solidă pe termen lung, care ar fi aceia?

1. Decizia emoțională, nu doar logică, din partea antreprenorului de a face acest pas.
Sunt mulți antreprenori care spun că vor să delege managementul către altcineva dar când chiar te apuci de treabă cu ei realizezi că la nivel subconștient (emoțional) încă nu vor asta și de aceea sabotează procesul în feluri inimaginabile.

2. Claritatea asupra obiectivului și a pașilor din proces.

Din păcate mulți antreprenori vor să facă acest pas dar dacă îi întrebi de ce și cum, rămân muți.

3. Multă muncă cu psihologul.
E o fantezie să crezi că 20 de ani ai condus firma ta și acum dintr-o dată o să vrei să lași totul din mână și să te retragi din operațional. E nevoie de mult ajutor extern ca să nu o iei razna.

4. O metodă clară de control de la distanță.
E critic să definiți clar ce fel de cifre/rapoarte vrei să continui să vezi din firmă ca să simți că e totul sub control. Care sunt acei indicatori pe care dacă îi vezi zilnic te liniștesc.

Ar mai fi multe, dar ai zis 4. 🙂

 

Una din cele mai greșite presupuneri din piață e că acest proces poate să dureze o lună, două, trei. Cât durează real acest proces și de ce e nevoie de timp din punctul tău de vedere?

Ani. Poate să fie 1-2 ani sau 3-5 ani. Depinde de cât de încăpățânat e antreprenorul. 🙂

Dar cum spuneam și mai sus, e o fantezie să crezi că poți schimba totul în câteva luni. E nevoie de o transformare de mentalitate, înainte de toate. Și asta durează.

 

Lorand, știi și tu că sunt multe cărți și cursuri despre antreprenoriat, dar prea puține despre management. Acum, după rezultatele pe care le-ai avut, după mai multe businessuri gestionate și după toată experiența cu mii de antreprenori, cât de important vezi managementul într-un business? Și de ce?

Una dintre cele mai bune cărți despre afaceri e MITUL ÎNTREPRINZĂTORULUI de Michael Gerber. El vorbește în această carte despre cele 3 roluri: antreprenor, manager și expert.

75% dintre firmele din România au 2 sau mai puțini angajați. Asta pentru că proprietarul firmei petrece prea mult timp în rolul de expert și prea puțin în cel de antreprenor.

96% dintre firmele din România au sub 1 milion de euro cifră de afaceri pe an. Asta pentru că proprietarul firmei petrece prea puțin timp în zona de management. Și când spun petrece, mă refer inclusiv la recrutarea unor manageri, formarea lor și delegarea de responsabilități către ei. În firmele mici nu prea se face management.

Ce nu înțeleg proprietarii din firmele mici e că nu ai cum să ajungi mare fără să faci management corect.

 

Și pentru că tu ești unul din cei mai antrenați antreprenori pe abilitățile de management pe care eu îi cunosc, profit să te întreb și asta: dacă ar fi să alegi un singur aspect pe care l-ai învățat în management, pe care să îl recomanzi tuturor în procesul lor de dezvoltare a businessului, acel aspect cu 80/20 impact, care ar fi acela?

Abilitatea de renunța la control total fără să pierzi controlul total!

Dacă nu știți cum se face asta, întrebați-o pe Diana!

 

Cum de ai avut curajul și disciplina de a-mi oferi încredere și spațiu să îmi fac treaba ca și manager? Cred că e unul din cele mai grele obiceiuri pentru antreprenori. Ce ai făcut diferit? Ce te-a ajutat să dai real spațiu oamenilor tăi?

A fost o combinație între o dorință arzătoare de a arăta că și firmele mici pot funcționa fără ca proprietarul să le sufle în ceafă angajaților și o necesitate mare de a câștiga timp liber pentru familie.

Învățasem ani de zile cum să cresc firma în așa fel încât să funcționeze la un moment dat fără mine. Predasem de ani de zile deja aceste principii și era nevoie de o confirmare în realitate că se poate.

Acest lucru combinat cu dorința de a petrece mai mult timp cu familia, au făcut ca procesul să fie mai rapid și mai lin.

Desigur, revin la ce am mai spus, acest lucru nu cred că era așa de ușor dacă nu recrutam oamenii potriviți și dacă nu aveam încredere în ei. În Diana în primul rând și în restul echipei în al doilea rând.

Aș mai zice că decizia a fost una și logică și emoțională.

Aici cred că au de lucru mulți antreprenori.

Logic sună bine să ai o firmă în care nu ești rob, în realitate antreprenorilor le place ca firma să depindă de ei pentru că atunci se simt importanți.

 

De la teorie la practică

Toate bune și frumoase, dar acum te întrebi CUM au reușit Lorand și Diana să construiască o afacere care funcționează și fără antreprenor.

Lorand și Diana s-au întâlnit online și îți prezintă cele 5 etape prin care Lorand a devenit un antreprenor liber care a ieșit din operațional și care deține o afacere ce funcționează și fără el.

Webinarul e pentru tine dacă te-ai săturat să lucrezi ca nebunul și să câștigi sub potențialul tău, dacă nu ai timp nici să te bucuri de viață și dacă ești captiv într-o afacere care nu funcționează fără tine.

Vizionează gratuit cu un click pe acest link.

Urmărind webinarul afli:

  • Care sunt cele 5 etape parcurse de Lorand și Diana pentru a-l scoate pe Lorand din operațional
  • Care sunt cele 5 greșeli făcute de Lorand din rolul de antreprenor și cum să le eviți      
  • Care sunt cele 5 greșeli făcute de Diana din rolul de CEO și cum să îți ajuți managerul să le evite    
  • 5 Pași care l-au ajutat pe Lorand să cedeze controlul afacerii către echipă, dar fără să piardă controlul total
  • 5 Soluții practice care au ajutat-o pe Diana să preia operaționalul din firmă și să nu revină la vechile roluri
  • Cum să implementezi și tu cele 5 etape ca să devii un antreprenor liber care se bucură de viață

Afli toate acestea în primul webinar Wiseleader ce l-a avut ca invitat special pe Lorand Soares Szasz. Nu lansăm prea des o astfel de invitație, deci profită de oportunitate.

Ar fi păcat să o ratezi 😊

Vizionează-l acum – Înregistrarea este disponibilă pentru o perioadă limitată de timp.

Distribuie articolul:

Hai în comunitatea Wiseleader

Vrei să lucrezi cu Diana Crișan o zi pentru dublarea productivității?

Te așteptăm la sprintul Dublează-ți productivitatea, dublează-ți REZULTATELE

10 iunie 2023

Te-ar putea interesa și următoarele articole

Planificarea anuală / trimestrială