Cum îți creezi o echipă puternică într-un business de producție? [Guest Post – Petrică Mierău]

Să vinzi un produs perisabil și să faci producție și business din asta e cu adevărat o provocare. Ai nevoie de viziune, viteză în adaptare, focus pe soluții și gândire sistematică. 

Iar Petrică și echipa lui de la Coral Biogreens, m-au surprins de fiecare dată când treceau printr-un proces de transformare: ascultă cu atenție, adaptează pentru ei și implementează imediat. 

Sunt rare echipele care au acest comportament antrenat și rari liderii care știu sa creeze contexte pentru așa ceva. 

Și pentru că m-a inspirat mereu echipa asta și liderul ei, l-am invitat pe Petrică la o poveste între wiseleaderi.

Care a fost cea mai mare provocare în business, care te-a determinat să apelezi la un consultant extern?

Datorită multitudinii de probleme zilnice și neîncrederea echipei de a lua decizii, îmi consumam tot timpul pe decizii “pompieristice”, timp care teoretic ar fi fost necesar pentru a face analize macro ale afacerii. Altfel spus, simțeam că organizarea activității nu este foarte bine pusă la punct și avea nevoie de o resuscitare cu o viziune și organizare nouă, ba mai mult, uneori aveam senzația că nu am oamenii potriviți.

Ce ați implementat nou în business, de când lucrați cu Wiseleader?

Organizarea departamentelor cu sarcini concrete pentru managerii de departament, implementarea ședințelor săptămânale, trimestriale cu obiective și analize foarte clare și nu în ultimul rând, KPI-uri pentru manageri.

Care a fost cel mai important rezultat la care ați ajuns?

Claritate în activitatea și organizarea companiei. Altfel spus, anul acesta am plecat în vacanță și nu a mai fost necesar să stau la telefon sau în fața computerului, oamenii cu care lucrez au înțeles foarte clar ce au de făcut. Lucrez cu oameni dedicați și implicați, pe care îi apreciez în ceea ce au de făcut, dar cu ajutorul oferit de Wiseleader, am reușit să facem o imagine clară pentru toată lumea și am realizat că aceștia știu să își ducă la bun sfârșit sarcinile, dar cred că eu nu am știut de la început cum trebuie să le transmit viziunea mea și să organizez activitatea.

Ce din acest proces de transformare a fost cel mai provocator? Unde ați avut blocaje? Ce ați făcut să treceți peste?

Cel mai important proces a fost colaborarea dintre departamente, care înainte se rezuma la discuții interminabile și fără rezultate concrete pentru activitatea următoare. Îmi aduc aminte, la primul sprint, cât a fost de greu să definim rolurile fiecăruia, colaborarea dintre departamente și viziunea fiecărui manager asupra companiei și a activității lor. După ce am început să lucrăm cu un consultant extern, lucrurile s-au clarificat și am început să avem o altă imagine, iar la sprinturi s-a simțit o îmbunătățire substanțială a discuțiilor între manageri, dar și o mult mai bună claritate în discuții.

Care au fost cele mai bune decizii pe care le-ai luat în business?

Ar fi greu să fac un inventar al deciziilor bune dar în ultimul an pot să o spun deschis, colaborarea cu Wiseleader ne-a adus multe rezultate pozitive.

Care au fost cele mai proaste decizii pe care le-ai luat în business?

Ignorarea importanței de a organiza și structura foarte bine echipa și a implementării de KPI pentru echipă.

Petrică, ești într-un business care necesită mulți muncitori în zona de producție. Știm că este provocator acest subiect. Cum faci totuși să se întâmple lucrurile și să nu rămâi în scuza “nu am oameni”, în special când sunteți într-o zonă de dezvoltare puternică?

O întrebare la care momentan e greu sa dau un răspuns clar. Primul pas este tehnologizarea producției pentru a reduce necesarul de personal și a crește productivitatea, determinarea oamenilor buni în a rămâne în echipă prin bonusare sau alte avantaje.

Cred că oamenii sunt o mare valoare în orice companie și nu trebuie neglijat acest aspect sub nici o formă. Justificări de genul “mâine vin alții 100 la poartă” nu mai există, dacă activezi într-un domeniu în care necesarul de personal nu este o problemă. Trebuie să te gândești că un om nou va avea nevoie de timp să performeze sau s-ar putea să constați că nici măcar nu este potrivit pentru tine și deja ai pierdut timp, resurse și o iei de la capăt. Oamenii dacă au claritate în ceea ce au de făcut, au sarcini clare, vor avea rezultate sau vei realiza că nu este potrivit pentru companie fără nici un fel de regrete sau păreri de rău. Pentru această viziune îi sunt recunoscător Dianei.

Pe lângă un antreprenor vizionar știu că ești și un manager financiar foarte bun în firma ta. Ce le-ai recomanda antreprenorilor care au business în producție, să analizeze musai, în business-ul lor? Care sunt acele cifre care le pot oferi decizii esențiale în business?

Personal nu cred că un antreprenor se poate limita în bussines doar pe informațiile primite de la un contabil. Este obligatoriu ca un antreprenor să știe să citească o balanță și să cunoască câțiva indicatori de performanță și cum se calculează aceștia. O altă soluție ar fi să aibă lângă el un manager financiar bun, să nu se confunde această persoană cu un contabil, sunt două lucruri diferite. Referitor la analiza de cifre, nu cred că aș putea da o rețetă, fiecare bussines are specificul lui, mai ales în producție unde sunt multe variante și variabile care îți oferă o claritate în ceea ce faci.

Privind peste 3-5 ani, dincolo de tendințele evidente, care crezi că va fi marea schimbare în industria ta?

Știu faptul că cererea pentru produsele comercializate de către compania noastră va crește în următorii ani datorită tendinței pieței spre produse ready to eat si ready to cook. Cred că vor apărea produse la care în acest moment nici nu ne gândim din gamele menționate mai sus. Există o tendință în schimbarea modului de a mânca spre mâncare sănătoasă și nu în ultimul rând, eco.

Care a fost lucrul/lucrurile pe care ți le-ai spus în momente de cumpănă, care te-au făcut să nu renunți?

Este foarte clar faptul că datorită creșterilor pieței din ultimii ani am fost convins că acest domeniu se va dezvolta foarte mult și într-un fel m-a ținut conectat și m-a determinat să trec peste toate aceste momente de cumpănă, dar să nu uităm și de ambiția personală de a construi un bussines. Referitor la momente de cumpănă nu aș putea să îți dau exemple și ceea ce am gândit în acel moment. Ele au existat, dar atunci când treci peste și le depășești, rămân doar momentele plăcute și rezultatele.

Care sunt acele capcane greu de observat, în care poate pica un antreprenor? Și ce sfaturi i-ai da pentru a le evita?

Capcane sunt la tot pasul mai mari sau mai mici, uneori nici nu ne dăm seama că suntem într-o capcană, important este să nu cedăm, să fim focusați, iar un aspect important este să fie totul bine organizat deoarece când există claritate în business orice capcană este ușor de trecut pentru că vei ști în orice moment de unde vine, ce a generat-o și cum se poate rezolva înainte de a deveni și mai mare.

Aș sfătui toți antreprenorii să aibă în jurul lor oameni pe care se pot baza, oameni care își cunosc meseria să zicem așa. De asemenea, știu că nu întodeauna îți permiți financiar să ai astfel de oameni, motiv pentru care trebuie apelat la consultanță. Foarte important este să știi unde te afli, să fii realist și să nu amâni rezolvarea anumitor probleme (cum am făcut eu de multe ori) deoarece vor ajunge și mai mari, nu se vor rezolva de la sine.

Distribuie articolul:

Hai în comunitatea Wiseleader

Vrei să lucrezi cu Diana Crișan o zi pentru dublarea productivității?

Te așteptăm la sprintul Dublează-ți productivitatea, dublează-ți REZULTATELE

10 iunie 2023

Te-ar putea interesa și următoarele articole

Planificarea anuală / trimestrială