3 fundamente de care trebuie să ții cont într-o perioadă de criză în business
Criza este testul liderilor. Acesta este momentul în care se cern antreprenorii și managerii. Se cern și rămân doar cei care sunt pregătiți cu adevărat, pentru ceea ce înseamnă business, cu plusuri și cu minusuri.
Criza este cea care îi elimină pe mulți. Cei care nu se adaptează, cei care rămân îndrăgostiți de o idee și insistă să rămână acolo, lupii solitari, cei care nu știu să lucreze în echipă, cei care trăiesc într-o fantezie că businessul are doar plusuri, cei care nu își asumă deciziile dificile și mulți alții, dispar, pas cu pas, din lumea antreprenorială. Poate nu de tot, dar majoritatea ajung să fie irelevanți în piață.
Într-un business, pot să apară multe tipuri de crize, interne sau externe.
Fie că vorbim de o pandemie, de o lege care ne dă peste cap strategia, de un concurent care investește masiv și acaparează într-un timp scurt piața, de un colaps al monedei naționale, o grevă la nivel de țară sau de crize interne, cum ar fi plecarea unui angajat cheie din business, conflicte repetate în cel mai important departament, provocarea unui cashgap puternic sau a unui cashdown din care nu ne revenim, ele tot crize sunt.
Crize la care liderul, managerul și echipa au nevoie să reacționeze strategic pentru a trece cu brio peste ele.
Majoritatea firmelor intră în faliment nu pentru că nu mai au bani, pentru că nu au vânzări, pentru că nu au clienți sau pentru că a intervenit un virus sau un război, ci pentru că managementul în situațiile de criză este haotic și deficitar.
Liderul se pierde. Acționează emoțional, impulsiv, ia decizii după feeling și nu după cifre, este ușor influențabil, ignoră oportunități, habar nu are să se uite la esența și să lucreze la ea și uite așa ajunge după o scurtă perioadă să se aleagă „praful” de tot business-ul.
“Alerg toata ziua, peste tot. Nu mai pot!”.
Dacă ți se pare că alergi dintr-o parte în alta, că e nevoie să fii peste tot, că nu te poți focusa pe priorități, cu siguranță nu ești singur. Din păcate, schimbările din jurul nostru, crizele provocate din exterior, au provocat acest fenomen al alergării prin toate la nivel mondial.
Cine nu știe cum să gestioneze o criză, aleargă mult. Și mai mult, cine nu știe cum să gestioneze o perioadă lungă de criză, aleargă continuu.
În ultimii ani, managementul schimbării și managementul crizei a devenit noul must în conducerea business-urilor. Să știi cum să te adaptezi schimbărilor, cum să îți gestionezi timpul înțelept, cum să rămâi cu focus pe priorități și cum să îți aloci timp pentru a analiza strategic stadiul business-ului au devenit, probabil, cele mai importante capitole din management-ul unui business de succes.
Recunosc, managementul crizei este, probabil, cea mai dificilă parte pentru un manager/antreprenor. Nu e ușor. E dificil într-un carusel de emoții, informații și schimbări, să rămâi lucid, să analizezi esența, să vezi deciziile strategice și să îți refaci planul cu ochi de înțelept.
Dar, se poate. Știi vorba aia “în criză, rămâi la fundamente”? Ei, eu cred mult în ea.
Așa că, în acest articol, o să îți prezint esența managementului de criză, fundamentele pe care eu le-am folosit, testat și validat în zeci de situații. Am gestionat situații de criză internă și externă și din rolul de manager, dar recunosc, ultimii ani, mi-au adus multe business-uri în consultanță în stadii fragile.
Am lucrat cu business-uri care erau foarte aproape de faliment, cu business-uri care erau în colaps financiar, cu crize interne la nivel de echipă, cu presiune mare și haos la fel de mare. Domenii diferite, spețe diferite. Probabil, a fost cel mai bun antrenament în management pentru mine, cea mai bună școală.
Așa că, îndrăznesc să scot esența din metodologia pe care o folosesc și să o împărtășesc cu tine. Am să îți scriu despre care e cel mai important pas pe care-l are de făcut un lider într-o criză, care e cel mai important indicator la care trebuie să se uite o echipă într-o perioadă de criză și care sunt cei 3 piloni pe care musai trebuie să îi verifici într-o situație de acest gen.
Care e cel mai important pas de făcut într-o perioadă de criză pentru un lider?
Cel mai important pas pe care îl ai de făcut este să schimbi modul de leadership și management. Să îți adaptezi stilul conform situației actuale.
Am întâlnit atât de mulți antreprenori și manageri care în momentul unei crize, ei așteaptă. Așteaptă o minune din exterior. Se roagă să își revină piața și să fie din nou la fel ca înainte.
Dragilor, piața nu va fi veci pururi la fel cum a fost înainte, pentru simplul motiv că piața e dinamică și se schimbă în fiecare zi. Poate să fie la fel de bine sau mai bine? Asta cu certitudine. Dar asta e cel mai daunător drog pentru un lider, într-o criză. Speranța și așteptarea să se schimbe ceva și să fie totul ok.
Business-urile care au reușit sau care au și inovat pe timp de criză, sunt businessurile conduse de lideri care știu să se adapteze strategic, la momentul potrivit.
Așa că, ce ai de făcut, pe scurt:
- Managementul directiv. Acesta este momentul în care nu doar că este permis, ci este necesar să fii mai directiv. Să le dai direcție, să setezi steaua polară, să stabilești prioritățile, să spui echipei încotro merge. Asta nu înseamnă că faci totul singur sau că vei rămâne pentru totdeauna în acest rol, odată ce ai intrat în el. Nu. Asta înseamnă că te adaptezi perioadei. Și deși iubesc stilul colaborativ de management, acum este momentul, cu preponderență, de cel directiv.
- Munca în echipă. Acesta este momentul în care profiți la maxim de fiecare persoană din echipa ta. Îi implici în brainstorming și explorezi împreună cu ei soluții pentru a ieși din criză. Gândește-te astfel: dacă fiecare persoană din echipă aduce cel puțin o idee care să ajute măcar un procent mic să ieșiți de acolo, ce înseamnă asta și ce potențial aveți. Fă-i responsabili să gândească și să caute continuu soluții. Cere ajutorul. Acesta nu este un moment bun să faci pe eroul, să îți asumi singur gestionarea problemei. Dacă faci asta, te scufunzi încet, dar sigur. Un lider bun știe că fără echipă nu face nimic într-o criză și știe cum să creeze contextul ca fiecare persoană din companie să contribuie cu perspective diferite și cu focus pe a face lucrurile să se întâmple și pe a aduce rezultate. Și dacă până acum nu ți-ai implicat oamenii în găsirea de oportunități și în gestionarea și creșterea business-ului, acum este momentul să o faci. Fă brainstorming cu toată echipa pe subiecte specifice, analizați cifre împreună, uitați-vă la progres, fă echipe mai mici pe subiecte strategice și pune-i să îmbunătățească un KPI, fă tot ce poți să profiți de potențialul oamenilor tăi.
- Comunicarea în criză. Ultimul punct din schimbarea stilului de leadership și probabil, cel mai important: nu renunța la obiceiurile cheie din firma ta. Da, e adevărat, când vine criza multe aspecte se pun pe pauză și e bine așa. Dar te rog eu, nu face asta în partea de comunicare. Acesta e un moment în care e foarte important să comunici, să comunici transparent, specific și suficient de des astfel încât să poți să îți menții echipa pe focus și să luați decizii strategice împreună.
Și dacă e sa îți sugerez ceva la care să nu renunți, sunt ședințele în echipă. Deși bugetul de marketing și ședințele sunt primele la care se gândesc oamenii să renunțe în timpul unei crize, știm amândoi că asta ar fi o tâmpenie.
Așa că, îți las mai jos structurile de ședințe la care eu nu renunț în vremuri tulburi:
Ședința zilnică. E o întâlnire scurtă, de 10 minute, în care faceți un update la ce ați reușit să faceți ieri și setați prioritățile fiecăruia pe ziua în curs. E o ședință unde te asiguri că toată lumea rămâne cu focus pe 80/20 și verifici dacă cineva are nevoie de ajutor. Iar dacă ești într-o criză puternică în firmă, această ședință poate să fie făcută de două ori pe zi, astfel încât să menții controlul cărmei.
Ședința săptămânală. E o întâlnire operațională de o oră, în care analizați stadiul obiectivelor și a KPI-ilor, vă setați cel mai important obiectiv pe săptămâna următoare, top 3 priorități pentru fiecare, vă aliniați și readaptați acțiunile micro dacă și când e cazul.
Ședința lunară. Această ședință e una de evaluarea a progresului. Aici analizați progresul ultimei luni, analizați cifre/date, faceți brainstorming pe cele mai mari oportunități sau blocaje și setați direcția pe termen scurt, pe următoarea lună.
Ședința trimestrială. Analizați progresul, reanalizați strategia și refaceți planul de acțiune pentru următoarea perioadă. Acesta e momentul în care analizați cât de mult puteți și răspundeți la întrebări strategice. Acesta e momentul în care explorați cât de mult se poate, până aveți claritate în cum să vă adaptați strategia și planul de acțiune pentru următoarele 3 luni.
Nu renunța la ședințe. Tendința în crize e să renunțăm la ședințe și la obiceiuri. Da, e adevărat că managementul se schimbă într-o perioadă de criză și nu mai faci tot ce făceai înainte în același mod, dar ședințele sunt foarte importante în această perioadă. Ele sunt cele care te vor ajuta să menții stabilitatea în business-ul tău.
Care e cel mai important indicator pe care e nevoie să îl urmărească o echipă într-o perioadă de criză?
Cashflow-ul.
Pandemie, război, tulburări economice. Da. E vorba de ziua de azi. Iar aceste evenimente impactează mult. Inflația, retenția talentelor și a performerilor și problemele cu lanțurile de distribuție (supply chain) au impactat mult direcția business-urilor și în special a resurselor financiare.
Și atunci, cashflow-ul devine cel mai important indicator în aceste timpuri. Știu că majoritatea din puținii antreprenori care își măsoară sănătatea business-ului, care au raportare financiară, se uită la cifra de afaceri și la profit pentru a verifica sănătatea business-ului.
Dragilor, azi, acești doi indicatori nu mai sunt atât de relevanți. Nu sunt relevanți dacă nu ai focus pe cashflow. Cashflow-ul este singurul care poate să te susțină cu adevărat să treci cu brio prin perioade economice tulburi. Cu ce te ajută dacă pe hârtii arată bine, când tu stai să numeri banii dacă mai poți să plătești salariile sau dacă mai rezistați o lună sau dacă ești blocat că nu poți să îți achiziționezi materia primă și nu ai ce să vinzi?
Știi, cashflow-ul e ca Cenușăreasa. Are două surori care sunt apreciate mai mult (cifra de afaceri și profitul) și face toată munca grea. E ignorat, dar când e apreciat, devine cea mai utilă resursă.
Fiecare decizie, a fiecărei persoane din echipa ta, influențează scăderea, stagnarea sau creșterea business-ului. Fiecare decizie a fiecărei persoane din echipa ta, influențează cashflow-ul firmei.
Imaginează-ți cum ar fi dacă întreaga ta echipă ar ști povestea cashflow-ului din compania ta, ar ști ce e bine de făcut pentru a-l susține și ar ajuta zi de zi pentru a-l îmbunătăți. Ar fi genial.
Dar din păcate, mulți antreprenori se află în cele două situații clasice: habar nu are ce cifre să analizeze sau cum și asta pentru că nu îi place managementul cifrelor sau nu vrea să ofere informații pentru că îi e frică să nu-l judece oamenii lui. Și așa ajunge să susțină singur toată presiunea cashflow-ului din firma lui.
Aceasta e o perioadă în care ceri ajutor. În care comunici transparent și în care fiecare persoană din echipă luptă pentru sănătatea acestui indicator.
Cash-ul într-o firmă înseamnă oxigen, oportunități și opțiuni. Dar nu uita că deficitul de cash e un simptom. E exact ca și atunci când ai febră. Nu febra e problema, e ea doar un simptom a unei alte boli. Iar dacă ai probleme cu cashflow-ul, cel mai probabil ai o problemă de strategie, de execuție sau de performanță a echipei. Caută cauza reală și acționează strategic pe ea.
Și de aici, mergem la ultimul punct important:
Care sunt cei 3 piloni importanți pe care e nevoie să îi verifici într-o perioadă de criză?
Strategia și produsul, execuția și echipa.
Aceștia sunt cei 3 piloni pe care ai nevoie să îi verifici când ești într-o perioadă de criză. Dar nu înainte de a răspunde la o întrebare:
Ce s-a schimbat în comportamentul clientului meu, în această perioadă?
După ce răspunzi la această întrebare, și știi care este stadiul actual al clientului și al pieței, te duci să verifici cei 3 piloni. Și verifici ce ai nevoie să schimbi la nivel de produs sau de strategie, ce ai nevoie să adaptezi la nivel de execuție și cum ai nevoie să îți organizezi echipa, astfel încât să ieșiți cu brio din această ipostază.
Și îți dau 2 indicii importante:
- Dacă ai strategia corectă, asta se reflectă în cifra de afaceri și în creșterea business-ului. Dacă, în schimb, vânzările nu cresc sănătos, atunci ai o problemă de strategie.
- Dacă execuția este una bună și echipa este potrivită, asta se reflectă în profitabilitate. Dacă lucrezi 15h pe zi, dacă ai mulți angajați și puțin profit, dacă la final nu rămâi cu aproape nimic, deși vindeți și creșteți, atunci ai o problemă de execuție sau de echipă. Du-te și verifică procesele de execuție și echipă. Vezi dacă ai echipa potrivită sau dacă ai blocaje în execuție, dacă este nevoie să schimbi fluxul operațional sau să îmbunătățești un proces.
Testul unei crize nu este doar pentru lider. Este pentru întreaga echipă. Și cu cât mai repede învață o echipă să gestioneze situațiile de criză, cu atât mai repede pot să ajungă la rezultat. Mai ușor, mai eficient. Da, liderul „pune muzica pe care dansăm”, dar echipa face show-ul.
Și cred că ar fi momentul să normalizăm “momentele de criză”. Cred că e în datoria și responsabilitatea noastră, ca și lideri și ca angajați, să învățăm cum să gestionăm aceste perioade, să ne antrenăm și să performăm cu atât mai mult acum.
Și pentru că văd asta foarte puțin în jurul meu, am decis să ofer 3 ședințe de consultanță gratuite (de 45 de minute, în valoare de 250 euro), cadou pentru cei care vor să-și stabilească un plan de acțiune și un mod de lucru eficient atunci când se află într-o criză internă sau externă.
Indiferent dacă te afli acum într-o criză sau dacă vrei să te pregătești pentru ziua de mâine. Așa cum ți-am zis, contextul “de criză” o să devină în mare parte normalul nostru în conducerea afacerii.
Ce e nevoie să faci este să completezi acest scurt DIAGNOSTIC (durează 3 minute să-l completezi).
Împreună cu echipa mea, o să analizăm răspunsurile voastre și o să alegem 3 antreprenori/manageri care vor primi ședințele gratuite, în care vom analiza și vom face planul de acțiune specific business-ului lor și stadiului în care se află.
Îți doresc decizii înțelepte și adaptare eficientă la managementul de azi!
Diana.