“Diana, mulțumesc mult pentru detalii, aleg să merg la un curs de o zi. E același subiect și vedem ulterior dacă am nevoie de program.”
Na… asta e una dintre replicile care reușește să îmi producă o mulțime de emoții într-un minut. De la uimire, la frustrare, la enervare, la neputință, la înțelegere, empatie, acceptare și probabil mai sunt.
Eram într-o discuție cu o antreprenoare care își dorea să intre în programul #theoperationalexitsystem, un program de 4 luni de implementare specifică în business, la finalul căruia ai multe beneficii, printre care și sistemul de management necesar pentru performanță implementat și o libertate mai mare în business.
Când mi-a scris inițial, mi-a zis:
“Diana, sunt într-o perioadă în care mă simt epuizată. Avem rezultate, dar nu cum știu că putem să avem. Lucrez mult și simt că totul depinde de mine. Îmi doresc din suflet să ies din operațional și să am o echipă pe care mă pot baza. Am investit mult în mine și numai nu reușesc să ajung la o altă variantă.”
După un diagnostic detaliat i-am recomandat să intre în program. Era real, exact ce avea nevoie și ce i-a lipsit până acum (din perspectiva mea, bineînțeles).
Doar că a ales tot cunoscutul.
Să meargă la un curs. Să își ia o doză de teorie sperând că poate acest curs va aduce o schimbare semnificativă în businessul și viața ei.
În primele secunde mă trec toate gândurile când aud replici de genul.
“Cum Doamne iartă-mă compari un curs teoretic de o zi cu un program de implementare” “Dacă până acum nu ți-a ieșit cu teoria, ce te face să crezi că va fi diferit de data asta?” “Nu te doare suficient de mult? Mai vrei să stai în situația asta?”
Apoi respir și scot înțeleptul din mine.
Și îmi trec altele.
“Nu e momentul potrivit pentru schimbare.” “Ea decide când începe acest proces și știe mai bine decât mine când e pregătită.”
Și așa e.
Responsabilitatea mea e să ofer contextul de implementare și de schimbare și să îl descriu suficient de clar și de eficient în limbajul clientului ca să înțeleagă în ce intră, ce beneficii, ce minusuri îl așteaptă etc.
Cunosc zeci de antreprenori care merg la cursuri continuu, dar când te uiți la businessul lor, evoluție mare nu e.
Și nu pentru că nu ar fi bune cursurile. E absurd să credem asta. Statistic vorbind, chiar dacă nu ești foarte selectiv, din o mulțime de cursuri, măcar o parte îți servesc sigur. Și eu sunt una dintre acele persoane care investește foarte mult și în cursuri.
Problema e alta.
Nu e suficientă teoria.
Pentru a face o schimbare reală în business-ul tău ai nevoie să bifezi 3 aspecte importante.
- Să știi teoria, CE-ul.
- Să știi CUM să implementezi, CUM să gestionezi schimbarea (asta înseamnă să cunoști puțin despre change management).
- Să îți creezi un context de persistență și disciplină. Care poate fi autodidact sau extern cu ajutorul cuiva. Asta e problema.
Majoritatea cred că e suficient primul pas.
Și investesc mulți bani, energie și timp în a învăța cât mai multă teorie.
Doar că teoria e putere potențială și atât.
Fără celelalte două, nu vezi rezultate diferite.
Știu că pare calea cea mai scurtă.
Știu că sună mai bine un curs de o zi versus 4 luni de implementare. Doar că mulți stau în “merg la un curs” de mulți ani, fără rezultate excepționale.
De asta am creat programul #theoperationalexitsystem cu focus pe implementare.
Și am muncit mult să oferim toți cei 3 piloni ai transformării. Sunt om al implementării și am studiat și am testat zeci de metode de implementare în ultimii ani, în zeci de echipe.
Nu e ușor să dai un reset puternic în business care real, să îți aducă o creștere accelerată, să te ajute să ai libertate în business, să ai un sistem care funcționează și fără tine și să ajungi să fii în sfârșit antreprenor și nu asistentul tuturor.
Dar nu e nici complicat 🙂
E nevoie să știi teoria, procesul, să știi CUM să implementezi și să ai un context inevitabil de implementare. Acțiunea îți va aduce rezultatul.
Iar după minutul de frustrare, când aud replica de mai sus, îmi aduc aminte că toate se întâmplă la timpul lor. Și că va fi un moment în care acea persoană, va decide real să facă o schimbare și va fi pregătită pentru ea (singură sau cu ajutor).
Și așa e cel mai bine. De asta nu insist sau chiar refuz clienți în program.
Pentru că nu e pentru toată lumea.
Nu acum poate.