Cum găsești oameni buni, chiar și în criză de personal? [Guest Post – Livia Baba]

Pe Livia o cunosc din momentul în care își creiona ideea business-ului, își făcea planul de afaceri și am fost aproape în ultimii 8 ani. Și recunosc, e fascinant să îi văd parcursul. A ajuns la 130 de angajați și la 1.300.000 euro CA într-un business de servicii de curățenie. 

Și nu doar că au ajuns la aceste cifre, ci mai relevant este modul în care își fac treaba. Să îndeplinești promisiunile și mai mult, să îți menții standardele de calitate în acest domeniu, nu e foarte des întâlnit. Dar echipa BLA Shine fac foarte fain asta. 

Am invitat-o pe Livia în acest interviu pentru că am vrut să o cunoașteți și voi și să “furați” puțin din vibe-ul ei de antreprenor. E omul de business care visează, ia decizia și după caută resurse. Se aruncă și apoi învață să înoate. Și știe incredibil de fain să își creeze contexte de dezvoltare a business-ului și oamenilor din el. 

Așa că, meet Livia. Citește, fă conexiuni pentru business-ul tău și aplică.


Livia, de ce ai ales rolul de antreprenor? De ce antreprenor în România?

Pot zice că antreprenoriatul m-a ales pe mine, nu invers. Uitându-mă în urmă, îmi dau seama că de mică am fost înconjurată de antreprenori și de conceptul de business. Părinții mei au avut business-uri, așadar din copilărie mă vizualizam în această postură. În timpul masterului am participat la un curs pentru a acumula informație despre management, însă prin intermediul acestuia am câștigat un credit cu care am deschis afacerea BLA Shine.

De ce în România? În adolescență am cochetat cu ideea de a mă muta în Spania, căci părinții mei erau stabiliți acolo. Am urmat un curs intensiv pentru a învăța spaniola, dar în ultimul moment am decis să rămân în România. Consider că a fi antreprenor în România este o meserie palpitantă și că trebuie să îți asumi riscuri constant, lucru care pe mine mă motivează și îmi oferă adrenalină. 

Nu am un răspuns decisiv, căci nu exclud nicio oportunitate. Dacă în viitor voi considera că este mai bine să îmi extind business-ul la nivel internațional, voi face asta. 

Cunosc parcursul BLA Shine încă de la etapa de idee și mi se pare genial ce parcurs fain ați avut. Azi, sunteți peste 130 de oameni care servesc clienții la un standard pe care rar îl văd în piață. Dacă e să te uiți în urmă, care crezi că a fost esența care v-a ajutat să ajungeți la aceste rezultate?

Consider că esența unui business sunt oamenii, astfel toată atenția mea se răsfrânge asupra oamenilor din business, indiferent că vorbim de clienți sau de angajați. Sunt atentă la nevoile lor și vreau să aduc valoare în partea profesională a vieții lor.

O altă valoare importantă pentru mine este corectitudinea, din care reiese transparența în comunicare, în colaborare. Spre exemplu, niciodată nu îmi ascund greșelile. Da, sunt om, greșesc, dar nu mă ascund. Le recunosc, le discut cu persoanele implicate și le transform în lecții. O dată ce îmi învăț lecția, fac tot posibilul să nu mai repet greșeala. Mai mult, ca sistemul să fie complet, oamenii din echipă trebuie să înțeleagă și să urmeze viziunea companiei și a antreprenorului.

Și apropo de oameni. Ești într-un domeniu în care recrutările pot să fie o provocare. Rulajul oamenilor este de obicei  mare și e și mai provocator să găsești oameni care să livreze la nivelul vostru de performanță. Cum ieși din ideea “nu se găsesc oameni” și să faci totuși business, formându-ți echipa pe care ți-o dorești?

Niciodată nu m-am gândit și nu am crezut că nu se găsesc oameni. Cum am spus mai devreme, cred în corectitudine și transparență. În toate colaborările pe care BLA Shine le are identificăm nevoile omului din fața noastră și cu asta lucrăm. Niciodată nu le-am spus angajaților AȘA FACEM, ci le-am explicat din experiența mea DE CE e bine să facem așa. Mai mult, când ei își exprimă punctul de vedere, nu spun NU. Îmi acord timp de gândire, analizez perspectiva lor și apoi revin cu un răspuns. Sunt deschisă și îi las să își exprime gândurile și părerile, iar acest lucru contează, căci ei se simt apreciați și ascultați. Asta e formula mea prin care nu numai că recrutez colegi, ci prin care îi și mențin în echipă. Astfel, corectitudinea a devenit principala valoare a firmei și a întregii echipe de management, motiv pentru care majoritatea colegilor noi vin din recomandările colegilor actuali. 

Care a fost cea mai mare provocare pe care ai avut-o în business și cum ai trecut peste ea?

În primii ani de activitate, câteva luni nu am putut plăti salariile, din cauza faptului că nu aveam cash flow. Da, sumele arătau fain pe foaie, în contracte, dar ele nu se încasau. Așa că, după ce am identificat problema, am creat soluții și am acționat în acest sens. A fost o greșeală pe care am făcut-o o dată, care a durut, însă de atunci nu există conceptul de a nu putea plăti salariile la timp. 

Care au fost cele mai bune decizii pe care le-ai luat în business?

De a lucra cu consultanți din exterior, printre care te numeri și tu, Diana. Consider că e esențial pentru un business să recunoști când ai nevoie de experți și să apelezi la aceștia, indiferent de domeniu sau de departamentul din business. Numai având toate informațiile necesare, poți lua decizii solide care să te ducă la dezvoltare.  

Care au fost cele mai proaste decizii pe care le-ai luat în business?

Am crezut că pot schimba oamenii și că îi pot ține în echipă doar pentru că caracterul lor era compatibil cu firma, ignorând faptul că aptitudinile lor nu se regăseau în responsabilitățile și cerințele postului. Încă lucrez aici, încă îmi îmbunătățesc sistemul de evaluare al oamenilor și încă învăț cum să concediez la timp. Ceea ce nu se vede cu ochiul liber este că atunci când faci o concediere de fapt faci un serviciu, o favoare, atât persoanei pe care o concediezi, cât și firmei. 

Știu că ești un antreprenor care iubește educația și care investește în el și în echipa lui. De ce e relevant bugetul de educație și cum te asiguri că îl folosești strategic?

Consider cu tărie că educația înseamnă evoluție, creștere. Bugetul de educație noi îl stabilim anual în funcție de C.A. În funcție de nivelul și nevoile firmei, stabilim în care zonă a business-ului avem nevoie de dezvoltare și participăm activ toți la acest proces. 

Astfel, lucrăm specific pe departamente din business, precum vânzări, financiar, marketing etc., avem training-uri operaționale pentru a ne îmbunătăți constant serviciile oferite și, cel mai important, avem întâlniri care să unească echipa, pentru motivare, pentru a ne reaminti de ce facem ceea ce facem. Numai așa cred că ne putem îndeplini obiectivele stabilite. 

Care a fost beneficiul major pe care l-ai câștigat din interacțiunea cu Wiseleader?

Diana, te cunosc de dinainte să deschid BLA Shine și încă de la prima interacțiune am simțit că poți oferi valoare. Cu toate acestea, contribuția majoră ai avut-o la începutul anului 2021, când am simțit că este momentul de o restructurare a echipei de management. Simțeam că echipa nu lucrează la potențialul maxim, că nu aveam o structură de creștere clară, că organigrama lipsea, că lucrul pe obiective era vag și multe altele. 

Astfel, am decis că tu, Diana, ești persoana potrivită pentru a conduce această schimbare. După un sprint de 2 zile, ne-am întors la birou cu mult mai multă claritate, atât eu, cât și întreaga echipă de management. Încă nu e perfect procesul, de aceea, de fiecare dată când avem nevoie de consultanță, apelăm la tine punctual pentru a ne ajuta. 

Dacă ai sta de vorbă cu un prieten bun, antreprenor, care vrea să-și deschidă business în zona de servicii, ce sfaturi i-ai da? Care ar fi cele mai relevante idei de care ar fi bine să țină cont?

Consider că a vinde servicii înseamnă să te vinzi pe tine, competențele și valorile tale. Așadar, l-aș sfătui să își dea seama ce știe să facă cel mai bine și de ce este valoros și de impact pentru piață și pentru client. Să se focuseze pe nevoile clientului și să vândă. În timp, acumulând experiență, tot procesul se va îmbunătăți. Acesta ar fi primul pas, apoi urmează restul care se va întâmpla natural. 

Distribuie articolul:

Hai în comunitatea Wiseleader

Vrei să lucrezi cu Diana Crișan o zi pentru dublarea productivității?

Te așteptăm la sprintul Dublează-ți productivitatea, dublează-ți REZULTATELE

10 iunie 2023

Te-ar putea interesa și următoarele articole

Planificarea anuală / trimestrială