Să fii un manager performant în situații de criză e adevăratul tău test ca lider!
Majoritatea firmelor intră în faliment nu pentru că nu mai au bani, pentru că nu au vânzări, pentru că nu au clienți sau pentru că a intervenit un virus, ci pentru că managementul în situațiile de criză este haotic și deficitar. Liderul se pierde, acționează emoțional, impulsiv, ia decizii după feeling și nu după cifre, este ușor influențabil, ignoră oportunități și uite așa, ajunge după o scurtă perioadă să se aleagă “praful” de tot business-ul.
Cred cu tărie că managementul în situații dificile e capitolul cel mai important din “manualul” unui lider. Business-ul și omul cresc puternic din provocări, din situații dificile. Iar în această perioadă tensionată, cu schimbări semnificative de la o zi la alta, acțiunile liderilor vor conta cel mai mult. Nu virusul ne va conduce spre o criză puternică economică, ci reacțiile liderilor din fiecare business. Fiecare acțiune îți va determina nivelul propriei tale crize.
Și vine cu multe această criză pentru companii: schimbări bruște de planuri, investiții făcute “ieri” irelevante în acest moment, munca de acasă (necunoscută multora), roluri schimbate, oameni concediați etc. Dar nici nu realizăm că pe câte dezavantaje și minusuri aduce criza asta, pe atâtea oportunități și atâtea beneficii ne dăruiește. Și cei care vor căuta beneficiile și oportunitățile sunt cei care vor prospera în perioada următoare.
Așa că, îți las mai jos 3 pași macro, esențiali de management pentru această perioadă, cu acțiuni concrete de făcut în business:
I.ECHILIBREAZĂ-ȚI EMOȚIILE ȘI GĂSEȘTE-TI DIRECȚIA.
Nu poți să îi ajuți pe ceilalți până nu te ajuți pe tine. Este prima regulă și cea mai importantă din toată strategia de management în situații de criză, culmea și cea mai ignorată.
Degeaba reacționezi repede, dacă tu nu ești pregătit să mergi către echipă într-o formă sănătoasă. Nu uita, ești și tu om, chiar dacă poate ai deja mai multe experiențe tip “criză” în spate. Suntem construiți anatomic, să reacționăm “brut” într-o situație de panică.
E suficient să simți un pericol în jurul tău și ți se activează amigdala cerebrală (zona din creier responsabilă de supraviețuire). E dovedit științific că în aceste momente, pierdem controlul “etajelor superioare”, cele ale rațiunii, ne scade drastic empatia și începem să vedem și să proiectăm pericole în jurul nostru chiar și unde nu e cazul.
Când amigdala devine “regină”, corpul blochează anumite zone din creier și din corp și pompează sânge către zonele care sunt direct responsabile de supraviețuire. Și uite așa ajungem la “back to basics” și nu într-un sens pozitiv. Cel mai important într-un management de criză este să ieși tu din această situație și să te reconectezi cât mai mult cu zonele din creier care se ocupă de rațiune și de creativitate, să găsești energia cea mai bună pentru un lider și oportunitățile din jur.
Așa că, primii pași sunt următorii:
1.Fă ceva care să te ajute să îți reiei calmul: retrage-te într-un loc unde te poți auzi și unde te poți conecta cu tine. Du-te în natură (dacă poți afară să intri în contact cu alții și dacă mai este permis când citești acest articol), fă o meditație, fă o ședință de coaching, aleargă, joacă-te cu copilul tău, fă orice acțiune care te ajută să îți muți focusul de pe panică pe o stare de echilibru.
2. Găsește-ți surse validate și relevante de informare pentru situația de criză. Pentru a se liniști, creierul are nevoie de informații (este una din primele metode pe care le abordează ca să iși liniștească panica). E foarte important să îți aduni datele, să cunoști detaliile imprevizibilului ca să poți să vezi oportunitățile și să știi ce acțiuni iei. Dar este și mai important de unde îți iei aceste informații. Validează sursele!
3. Fă un brainstorming despre care sunt beneficiile situației și care ar fi oportunitățile. Scopul nu este să găsești soluția magică (deși de cele mai multe ori, găsești idei geniale), ci să începi să schimbi reacțiile chimice din corpul tău.