2023. Antreprenorul vizionar care face de toate… dar uită să fie vizionar pentru el, uită să viseze, uită să se prioritizeze, uită să-și folosească puterea, uită să creeze. Între timp… el, “face”.
Știi, manichiurista care nu are unghiile făcute, coafeza care nu are părul vopsit, mecanicul care are mașina stricată sau cizmarul care nu are cizme? Așa a fost de multe ori și antreprenorul român în 2023.
Sincer, nu mă mir prea tare. Baza noastră de antreprenori este să avem focus pe a face. Și lucrăm ca nebunii la obiectivul “Hai să facem! Controlez business-ul, învăț echipa cum să facă în locul meu și după, o să am timp de dezvoltare”.
Și mai pune pe această bază efectul pandemiei, care, pe mulți antreprenori i-a ajutat să rămână în scuza “nu am timp de strategie și planificare”. Acum au scuzele perfecte datorită cărora ei nu au timp să lucreze la planificarea business-ului sau la strategie. De ce?
Pentru că:
- “Se schimbă variabilele și nu mai pot planifica nimic.”
- “Acum e momentul să îmi țin sub control business-ul.”
- “Acum e momentul să mă implic în business și să fac tot ce știu eu să supraviețuim.”
- “Dacă nu mă duc să fac eu, nu avem cum să menținem standardul de calitate și nu avem cum să ne menținem pe piață.“
…și multe altele..
Ce văd eu este că antreprenorii s-au împărțit în două tabere în 2023:
Acest articol face parte dintr-o serie de materiale în care descriem tehnicile și metodele aplicate de wiseleaders din toată lumea, pentru rezultate în business. Dacă vrei toată seria, apasă AICI.
Panicatul
Este cel care se duce să își controleze business-ul prin prezența lui și prin autoritate. Se afundă și mai mult în task-urile zilnice, preia responsabilități până la epuizare. Și e convins că în perioada aceasta, e singura opțiune. Și face tot posibilul, zilnic, să găsească motive prin care să-și confirme asta. Cert e că măcar e liniștit seara, în epuizarea lui, nu de alta, dar știe cum stau lucrurile în business-ul lui.
Wiseleaderul
Cel care știe că perioadele de criză sunt o normalitate pentru business. Indiferent dacă e externă sau internă, criza e un context pe care e nevoie să știe să îl gestioneze. Și își creează contextul prin care să lucreze la fundația și strategia business-ului, să creeze contextul prin care echipa lui să devină performantă și independentă. Nu îi e ușor, dar știe că dacă stă în analiză, strategie, planificare, poate să aducă 80% rezultate cu 20% efort. Și că acum, mai mult ca oricând, asta e soluția.
După 33 de business-uri și 38 de antreprenori cu care am lucrat în 2023, am reușit să scot multe concluzii relevante despre antreprenoriatul în țara noastră. Am stat să mă uit la ce au în comun acești antreprenori. Și uneori, este uimitor cum antreprenorul de la 100K euro se aseamănă cu antreprenorul de la 17M euro. E uimitor cum, uneori, au aceeași problemă, chiar dacă au 5 oameni sau 600 de oameni în echipa lor.
Visăm să ajungem la momentul în care echipa performează singură și noi avem în sfârșit timp să căutăm oportunități, să ne gândim la dezvoltarea business-ului, să fim vizionari. Când fix asta ne face să rămânem la același nivel: faptul că nu analizăm business-ul, nu măsurăm performanța, dacă o măsurăm nu o interpretăm și nu adaptăm deciziile, nu ne alocăm timp de strategie, nu ne antrenăm în a fi strategi mai buni, nu lucrăm la fundația business-ului pentru că nu este timp.
Si sperăm că, dacă lucrăm din ce în ce mai mult, echipa va învăța și ea cum să muncească și ne vom elibera ca să trăim și noi, în sfârșit, “visul antreprenorului de pe plajă, care lucrează la mai multe business-uri”.
Dar până atunci, stăm în urgențe, în decizii, în soluții, în controlul business-ului și ne bucurăm de reușitele care vin din working hard. Dar oare câte ar veni din working smart? Oare cum ne-am simți, dacă am lucra mai înțelept? Oare cât timp am avea pentru familia noastră, pentru sănătatea noastră? Câte amintiri am avea din experiențele petrecute cu cei dragi? Câtă satisfacție și inspirație am avea când am vedea că ne folosim abilitățile și geniul din noi?
Cum ar fi să fim din ce în ce mai mult, wiseleaderi?
Și ca să susțin acest obiectiv și să creăm împreună un context de antrenament pentru a deveni wiseleaderi, am să-ți ofer lista mea de întrebări, la care răspund când îmi aloc timp pentru “My Wise Day”.
Ce înseamnă My Wise Day? E o zi (sau două uneori) pe care mi-o aloc de câțiva ani, în ultimele zile din anul respectiv, pentru a analiza tot ce a însemnat anul anterior și pentru a-mi planifica strategic anul următor.
Merg într-un alt context (de cele mai multe ori la o cabană la munte).
Psihologic, suntem obișnuiți să intrăm în zona asta de analiză la final de an și să ne facem planuri pentru ce urmează. E unul dintre momentele în care simțim cel mai bine că se închide o buclă importantă și începem una nouă. Și atunci, dacă oricum, energia în sine e acolo, de ce să nu profit de ea?
Așa că, ce-ti propun eu ție:
Indiferent dacă e final de an, Februarie sau Iunie, ia-ți o agendă și răspunde la întrebările de mai jos. Nu contează când faci, important e să faci asta. Ieși din casă, din biroul tău. Du-te la o pensiune, o cabană, un restaurant nou, schimbă contextul.
Scopul nu este să răspunzi la toate întrebările sau să găsești răspunsul corect la fiecare. Scopul tău este să îți dai voie să te duci în rol de observator, să scoți înțeleptul din tine (da, cel pe care-l ignorai cât timp făceai) și să analizezi. Să te bucuri de progres, să te antrenezi în a observa nuanțele care fac diferența, să fii consultant pentru business-ul tău. Scopul tău este să începi să îți trăiești visul antreprenorului care dezvoltă business, de azi.
Și dacă răspunzi la 10 întrebări, deja e foarte bine.
Gustă puțin din rolul tău de wiseleader, vezi ce fain se vede business-ul de acolo, vezi ce ușor poți să creionezi planuri personale, vezi ce relaxat îți stabilești obiective. Haide înapoi pe rolul tău. Cândva, făceai asta foarte bine. O mai faci și acum, dar rar. Ia-ți puterea și du-te acolo unde știi să fii geniu și de unde poți să creezi.
Spor și înțelepciune la “Your Wise Day”!
- Care sunt top 3 reușite cele mai importante din 2023, din rolul de antreprenor?
- Care a fost tiparul/obiceiul care m-a ajutat cel mai mult în 2023 să mă îndrept spre rezultatele dorite? Poate să fie un tipar mai vechi sau nou integrat în 2023.
- Care a fost tiparul/obiceiul care m-a blocat cel mai mult în 2023 să mă îndrept spre rezultatele dorite? Poate să fie un tipar mai vechi sau nou integrat în 2023.
- Care e cea mai mare minciună pe care mi-o zic din rolul de antreprenor, care mă ține pe loc?
- Care sunt obiectivele pe care mi le-am propus și le-am îndeplinit? Care e cauza reală datorită căreia am bifat aceste obiective?*** Am avut strategia potrivită? Am pus oamenii potriviți pe rolul potrivit? Am intuit o oportunitate și am profitat de ea? Am avut focus, am monitorizat și am adaptat continuu? Am avut noroc? etc.
- Care sunt obiectivele pe care mi le-am propus și nu le-am îndeplinit? Care e cauza reală datorită căreia nu am bifat aceste obiective. *** Obiectivul a fost nerealist? Nu am anticipat eficient resursele? A intervenit ceva imprevizibil? Avea obiectivul nevoie de mai mult efort, focus sau de un buget mai mare? Nu am alocat oamenii potriviți pe proiect? etc
- Dacă ar fi să stabilim din nou obiectivul (cel mai important) pe care nu l-am atins, ce am face diferit?
- Ce aș putea să fac diferit la modul în care iau decizii, pentru a le lua mai ușor, mai eficient, mai înțelept?
- În ultimele luni, care a fost schimbarea mică ce ne-a adus un impact major/rezultate mari? E important să vedem puterea detaliilor mici, care pot să aducă impact major.
- Care sunt veniturile/profiturile care par ușor de atins sau care ne fac cu ochiul, dar care ne mănâncă prea multă energie, focus și resurse? Acele venituri mici pentru care muncim, în loc să maximizăm zona cu potențial maxim.
- Care sunt cei 20% dintre clienți care ne aduc 80% din rezultate?
- Care sunt blocajele care mă împiedică să implementez acele idei pe care le cunosc deja ca fiind cele care mă ajută să cresc semnificativ?
- Am cel puțin 50% din timpul meu de manager alocat pe analiză, planficare, strategie a business-ului? Sau e full ocupat cu operațional? Ce aș putea să fac, să schimb procentul dacă e nevoie?
- Care e rolul la care nu sunt dispus să renunț? Îmi place prea mult și sunt convins că pot ajuta semnificativ. Cum pot să contribui la următorul nivel, fără să încurc, dar și fără să mă mint frumos că nu o să mai intru acolo?
- Ce presupuneri greșite fac despre business-ul meu?
- Ce presupuneri greșite fac despre rolul meu în business?
- Ce presupuneri greșite fac despre oamenii mei?
- Ce, din comportamentul meu de lider, încurcă performanța oamenilor?
- Care este obiectivul nr. 1 pentru mine, ca și antreprenor, în 2024?
- Care sunt cele 3 procese critice în business, care reprezintă core business-ul și care ne aduc 80% din rezultate? Unde e nevoie să avem focus să îmbunătățim în 2024?
- Dacă ar fi să transform un singur tipar, obicei, în 2024, acel tipar, pe care dacă îl transform, mă va ajuta cel mai mult să ajung la obiectivele mele, care ar fi acela?
- Ce am nevoie să dobândesc la nivel de expertiză, ca să ating acel obiectiv?
- Ce abilități e nevoie să-mi antrenez, pentru a ajunge la acel obiectiv?
- Ce abilități am antrenate, pe care nu le-am maximizat și pe care aș putea să le folosesc mai mult/diferit în atingerea obiectivului meu?
- Care e cel mai eficient proces pentru mine pentru a învăța/antrena o abilitate nouă? Cum îmi este cel mai ușor să înțeleg și să integrez ceva nou?
- Ce, dacă nu mai fac în business, pot să am un echilibru și mai fain în celelalte părți din viața mea?
- Sunt obiectivele mele înțelept și eficient stabilite?
- Am strategia cea mai potrivită pentru ele?
- Pot să execut strategia? Am resursele necesare?
- De ce nu ar funcționa planul meu deja stabilit?
- Ce riscuri și minusuri sunt dispus să îmi asum în 2024?
- Ce dacă facem în primul trimestru, dăm un start sănătos anului 2024?
- Ce ar putea să mă țină pe loc în 2024?
- Care e contextul ideal de muncă pentru oamenii mei, ținând cont de obiectivul de pe 2024? Cum pot să mă asigur că vom avea acest context?
- Ce se schimbă în comportamentul clientului meu?
- Ce s-a schimbat în nevoia actuală a clientului și pentru business-ul/produsul/serviciul meu înseamnă o amenințare?
- Ce s-a schimbat în nevoia actuală a clientului și pentru business-ul/produsul/serviciul meu reprezintă o oportunitate?
- Ce s-a schimbat în industria mea în acest moment, ce mă poate influența/mă va influența în următorul an?
- Ce se va schimba (probabil) în industria mea, la nivel de trend-uri, în viitor, aspect de care e nevoie să țin cont în următorii ani? E foarte important să nu planific doar cu gândirea de termen scurt. Aici, recomandarea este să te uiți în țările mai avansate (America, Europa de Est) de pe industria ta și să vezi ce trend-uri actuale sunt acolo momentan-cel mai probabil, în următorii ani, vor veni și către piața noastră.
- Care e moștenirea pe care vreau să o las în urma mea? Cum vreau să fie impactați oamenii după ce îi servim?
- Care e următorul pas spre viziunea noastră?
- Ce dacă nu schimbăm curând, ne va face irelevanți pe piață în 5 ani?
- Dacă ar fi să schimb un singur aspect la contextul de lucru pentru echipă, la infrastructura în care ei lucrează, care să îmi dubleze performanța, care ar fi acela?
- Care e comportamentul, la nivel de echipă, care ne blochează cel mai mult productivitatea în acest moment?
- Cum pot să îi fac pe oamenii mei să învețe din proces și să optimizeze, astfel încât să ajungă la rezultate din ce în ce mai bune? Cum pot să “creez experți/performeri”?
- Care e persoana din echipă, care a perfomat foarte bine anul trecut și pe care nu am folosit-o la potențialul ei maxim?
- Dacă ar fi să aleg un singur aspect pe care să îl îmbunătățesc în fiecare departament, acel aspect care să îmi aducă un impact major, care a fi acela?
Dacă vrei și tu sa fii un wiseleader și să primești perspective noi, tehnici și strategii de management prin care să îți construiesti fundația business-ului, lasă-ne adresa ta de email și hai în comunitatea wiseleader.