Antreprenorul de pe plajă și femeia slabă

“Vreau să am echipă de management, să las pe cineva în locul meu și eu să ies din operațional. Vreau să am timp pentru dezvoltare și alte business-uri.”

Cu intenția asta pornesc mulți antreprenori. Doar că pe drum, mulți se pierd în fantezia antreprenorului care lucrează din vacanță 1-2 ore pe săptămână și business-ul funcționează fără el. Fantezia aia care a devenit clișeu în antreprenoriat exact cum sunt femeile slabe în reclame. Exact cum femeile trebuie să fie slabe și perfecte ca să fie apreciate și iubite, antreprenorul trebuie să ajungă la nivelul la care să își conducă business-ul de pe plajă și să funcționeze fără el. Nu de alta, dar altfel, nu e antreprenor cu adevărat.

Și nu zic că e fantezie pentru că nu se poate întâmpla. Nicidecum. Am trecut prin acest proces cu antreprenorul pentru care lucram cândva ca și manager și am trecut și cu mulți alți clienți. Sigur că se poate. Dar nu pe “ieri” așa cum își imaginează majoritatea. 

Habar nu am de unde a preluat antreprenorul român gândul că are de angajat un manager și trebuie doar să delege ce face el și totul e în regulă. Crede că în 1-2 luni totul e rezolvat. Așa pare din “reclamele” vândute în ultimii ani. Hai lucrează la afacerea ta și nu în afacerea ta. Gândul ăsta pune presiune pe el până nu mai poate. Și e presiunea aia în care se compară și are senzația că dacă nu face parte din acel avatar, e într-un real eșec. 

Dragul meu antreprenor, nu e. Nu e eșec. Nu e doar despre asta în antreprenoriat. Și nu se face într-o lună, două și nici trei. Durează 1-2 ani, sigur. Uneori chiar mai mult. E un proces, nu o schimbare. E un proces de durată, o tranziție importantă, nu un schimb de roluri. 

E un proces în primul rând pentru tine. Ani de zile ai făcut lucrurile într-un anumit mod, ai fost responsabil de majoritatea deciziilor (ca să nu zic chiar de toate), ai fost și probabil ești îndrăgostit de acea imagine despre tine. Nu de alta, dar ajunge să fie la nivel identitar și e normal. Așa că da, ai nevoie de timp și de un context strategic să faci schimbarea. Ai nevoie de timp să înveți cum să-ți lași straiele vechi deoparte și cum să te reinventezi pe tine, ca mai apoi să reinventezi și business-ul într-o altă formă. 

Știu mulți antreprenori care au intrat în acest proces fără să își facă un plan strategic, fără să se pregătească și care au rămas cu multe consecințe negative în business, unii aproape fără toată echipă sau cu demisii numeroase. Epuizați după proces, frustrați că nu le-a ieșit.

Deși a încercat să facă business-ul să funcționeze fără el, parcă a obținut opusul: confirmarea că totul depinde de el și că fără el nu se poate. Și uite așa, prinde frică și intră din nou în vechea formă, în business. De data asta cu mai mult control și cu mai multă muncă. Nu de alta, dar nu vrea să mai treacă prin ce a trecut. 

Și poți să judeci? Nu. Evident. Cu toții suntem oameni și știm cum reacționăm la durere. Fugim de ea, de cele mai multe ori. 

Cu toate acestea, antreprenorule, ce vreau să-ți spun este că e posibil și real pentru tine să ajungi în punctul în care să ai o echipă de management eficientă, un manager general pe care să te poți baza, un business care funcționează poate doar cu 10% implicarea ta, e posibil să ai timp de dezvoltare. E posibil să îți dăruiești asta după atâția ani de muncă și cu siguranță e următorul nivel pentru tine. Dar e nevoie să o faci strategic, înțelept. 

Nu știu toate detaliile dintr-un proces de tranziție de management, pentru că nu dețin un adevăr absolut și nici bagheta magică. Fiecare va avea nuanțele lui diferite, pe care va fi nevoie să le adapteze. Dar ce pot să-ți ofer sunt pașii macro din procesul prin care eu am reușit să îl ajut pe antreprenorul business-ului în care eram manager să își trăiască visul cu “lucrez la afacerea mea și nu în afacerea mea, de pe o plajă”. Sunt pași pe care i-am testat și cu alți clienți și care au funcționat de fiecare dată. 


Prin urmare, îți las câteva întrebări la care să-ți răspunzi. Întrebări cheie care răspund și clarifică cele mai importante etape din procesul de tranziție a managementului:

1. Care e viziunea mea pe următorii 3-5 ani? Ce rezultate vreau să atingă business-ul?

2. Care va fi rolul meu în următorii 3-5 ani? Ce mai vreau să fac și ce nu mai vreau să fac? Cât vreau să mă implic? Din ce rol?

3. De ce sunt responsabil din noul rol? Ce rezultate e nevoie să aduc? În ce decizii mai sunt implicat? 

4. Cum îmi arată organigrama? Am o echipă de top-management sau am un GM și o echipă de manageri? De ce e responsabil fiecare?

5. Ce decizii iau eu? Ce decizii iau împreună cu GM-ul meu? Ce decizii ia el singur (unde e nevoie să ofer spațiu de decizii?). Clarifică, te rog mult, cine ce decizii ia. Aici intervin cele mai multe conflicte și pierderi. Și poți să pui pe etape aceste decizii. Ex: În prima etapă iau eu 70% din decizii strategice, apoi 50% și apoi 30%. 

6. Care e profilul ideal al GM-ului pe care vreau să îl las în locul meu? Ce abilități are? Ce rezultate a avut? Unde e foarte bun?

7. Care e contextul strategic prin care pot să mă asigur că am cea mai eficientă comunicare cu GM-ul meu? 

  • Ce fel de rapoarte cer de la el? 
  • Ce fel de ședințe avem împreună? 
  • Cum îi evaluez performanța ca să fiu liniștit că nu aștept un an și mi se duce business-ul pe apa sâmbetei?

8. Care sunt etapele de tranziție ale acestui proces? Ce înseamnă că predau strategic și treptat? 

9. Care sunt datele/cifrele din business-ul meu care nu mă lasă să adorm noaptea? La ce mă gândesc sau m-aș gândi continuu dacă aș delega rolul meu? Unde îmi e frică să nu pierd controlul?

10. Ce structură de raport pot să creez pentru GM-ul meu astfel încât să fiu liniștit, să nu pun presiune pe mine sau pe el și să mă asigur că totul e în regulă. 

11. Unde sunt eu foarte bun și îmi place să contribui în business. Unde ar fi păcat pentru business să nu profite de expertiza mea și eu vreau și pot să o ofer? 

12. Cum pot să-mi creez contextul astfel încât să ofer asta fără să mă bag peste oamenii mei?

13. Ce așteptări am de la GM-ul meu? Ce așteptări am de la echipa mea?

14. Ce poate să intervină în proces care să saboteze obiectivul, din papucii mei? Ce tipar poate să îmi iasă la iveală, unde aș putea să reacționez mai puțin eficient pentru proces? Și ce pot să fac să ies cât mai repede de acolo sau să previn asta?

15. Ce poate să intervină în proces care să saboteze obiectivul, dacă mă gândesc la echipă/business? Cum pot să previn sau să mă pregătesc să minimizez acele situații?

Ce îmi doresc pentru tine, antreprenorule, este să conștientizezi că acesta nu e obiectivul suprem în business. Da, e un nivel la care e bine să ajungi la un moment dat, dacă obiectivul tău este să nu mai lucrezi full în business-ul actual. E un nivel la care ajunge fiecare antreprenor matur. Dar e un proces. Nu e un obiectiv anual. E o etapă importantă, cu efect pe termen lung pentru business-ul tău. Exact cum a fost și deschiderea business-ului, cum a fost atingerea BEP-ului sau a primului milion de euro. Nu s-au întâmplat într-o zi. Te-ai pregătit pentru ele, ai muncit focusat, strategic și au venit rezultatele. Așa o să vină și acum 🙂

Răspunde la întrebări, adu claritate, focus pe proces, răbdare cu el și cu tine și nu în ultimul rând, celebrează progresul. 

Pentru geniul wise din tine, 

Diana. 

Distribuie articolul:

Hai în comunitatea Wiseleader

Vrei să lucrezi cu Diana Crișan o zi pentru dublarea productivității?

Te așteptăm la sprintul Dublează-ți productivitatea, dublează-ți REZULTATELE

10 iunie 2023

Te-ar putea interesa și următoarele articole

Planificarea anuală / trimestrială