Cum ajung antreprenorul cu angajații să lupte împotriva lor, în loc să construiască împreună?

Zilele trecute am primit o întrebare de la un angajat care era tare supărat că nu găsește o cale de comunicare cu antreprenorul business-ului în care lucrează. Îți las frânturi din discuție pentru a vizualiza situația: 

“… aș vrea să știu cum să-l fac să înțeleagă că suntem în aceeași barcă, el e căpitanul și ne ducem la fund din cauza lui, pentru că până la urmă este afacerea lui. Nouă ne pare rău că el nu-și dă seama.”

I-am pus pe tavă problemele împreună cu soluțiile, însă el venind odată la un an și atunci pentru o zi, crede că le știe pe toate.”

Și cumva, când citeam, pas cu pas, conștientizam că nu știu business, care să nu treacă la un moment dat prin asta. Și eu am avut momente când am fost pe acolo și povestea care mi-o spuneam suna similar. 

Și e normal, în majoritatea situațiilor. Îți explic de ce și apoi îți las răspunsul pe care i l-am oferit și soluția pe care eu am găsit-o pentru mine și pentru echipele cu care lucrez

E normal să apară această rupere între antreprenor și echipă sau între manager și echipă atunci când nu există claritate în echipă. Și când zic claritate în echipă mă refer la faptul că oamenii nu știu ce rezultate e nevoie să aducă de pe rolul lor, ce responsabilități au, cum se iau decizile pe rolul lor (ce decizii iau singuri, ce decizii ia antreprenorul pe rolul lor, cine ia decizia finală în anumite aspecte etc), ce obiceiuri de comunicare pot să implementeze pentru a fi eficienți. 

Și când nu există claritate, munca în echipă, contribuția și ideea de a construi împreună, se transformă într-o luptă. Într-o luptă cu cine are dreptate, cine aduce cele mai bune idei, cine contribuie mai mult, cine știe mai mult, cine a încercat “tot ce s-a putut” mai mult și așa mai departe. 


În esență, fiecare om simte nevoia să contribuie, să se simtă semnificativ, să se simtă apreciat. Și când nu există claritate, nu poți să îți iei aceste doze într-un mod sănătos. Dacă nu știi care e rolul tău exact, cum te vei putea bucura de rezultatul adus? Și atunci e normal. E normal să intrăm într-o luptă și într-o concurență, nu neapărat constructivă. 

Problema cea mai mare este ca în această situație se mută focusul de pe rezultatele companiei, pe alte rezultate: pe cine are cea mai bună idee, cine are dreptate, cine cunoaște mai mult, cine e oul și cine e găina. Văd de multe ori în sprinturi, cum oamenii pur și simplu uită de ei și stau cu orele să se lupte și să obțină rezultatul de a avea dreptate și asta doar pentru că lipsește claritatea. 

Acest efect poate să apară din mai multe perspective:

  • Antreprenorul chiar este unul autoritar și rupt de echipă și nu ai cu cine;
  • Angajații nu sunt responsabili și e mai ușor să găsești vinovați;
  • Când am crescut cu rezultatele, dar nu și cu infrastructura și e haos la nivel de claritate între noi;
  • Când creștem la următorul nivel și se restabilesc “noile reguli” în echipă pentru a-l putea duce.

Alinierea este “sfântă” aici. Poate să facă, real, minuni. Și indiferent care e efectul: că oamenii încep să performeze la cu totul alt nivel sau că decid să plece pentru că le e clar că nu e pentru ei acel context, oricum, e foarte bine pentru companie. Cumva, se reformează echipa care e potrivită să construiască acum. 

Așa că, îți las mai jos răspunsul pe care i l-am oferit. 

Vă lipsește o aliniere eficientă între voi din ce citesc. 

Se întâmplă de multe ori să fie aceste neînțelegeri între antreprenor și angajați atunci când nu există claritate asupra colaborării.

E un parteneriat. Fiecare are nevoie de ceva și fiecare vrea să contribuie cu ceva. 

Așa că, dacă îmi permiti, îți spun ce aș face eu:

  • I-aș spune că îmi place mult să contribui în business, să aduc rezultate, că vreau să ducem acest business la următorul nivel și că pentru acest obiectiv aș vrea să restabilim parteneriatul dintre noi. Nu de alta, dar un nivel nou de business cere și un nivel nou de mindset, de obiceiuri, de moduri de a lua decizii etc.  Vreau să creez o nouă fundație și vreau să încep de la rădăcină. 

  • I-aș spune că aș vrea să avem o întâlnire în care să resetăm mindsetul și modul de lucru împreună, astfel încât să atingem alte rezultate. Să restabilim cine ce rol, responsabilități are de bifat, ce decizii luăm împreună, ce decizii iau eu singură, ce decizii ia el pe rolul meu. I-aș cadra înainte cu câteva zile, să se gândească și el și să ne pregătim cu toții. 

  • M-aș pregăti astfel: aș creiona varianta ideală pentru mine de a lucra în echipă astfel încât să pot să fiu productivă la maxim. De ce am nevoie exact, care îmi sunt limitele, ce rezultate vreau să îmi asum să aduc, cum vreau să iau decizii, unde am nevoie de ajutor etc.

  • La ședință aș lua pas cu pas subiectele să le clarific:
  1. De ce rezultate e responsabil fiecare dintre noi?
  2. Care sunt responsabilitățile fiecăruia (ale mele, ale lui ca și antreprenor)?
  3. Ce decizii iau singură pe rolul meu?
  4. Ce decizii ia el pe rolul meu?
  5. Ce decizii luăm împreună (ne sfătuim, merg să îmi valideze decizia)?
  6. Cum comunicăm eficient (avem o ședință lunară, ședințe punctuale pentru urgențe etc)?
  7. L-aș întreba care sunt acele zone din business care “nu îl lasă să doarmă noaptea” și ce tip de raport ar trebui să primească pentru a avea liniștea că business-ul e în mâini bune? Cel mai des, antreprenorul vine “peste tine” pentru că singura metodă pe care o cunoaște de a-și controla business-ul e cea a controlului clasic. Dar dacă învățați cum e să aibă un control al punctelor critice care să vina spre el și nu el să meargă spre business, se liniștesc apele. 
  8. L-aș întreba unde vrea să contribuie? Chiar dacă zice că ai mână liberă, fiecare antreprenor are “piticii lui” sau pasiunile lui în business. Sunt zone unde orice ai face, ei vor să intre și să contribuie. Exemplu: dacă e pasionat de vânzări, va veni cu idei continuu. Și nu pentru că nu are real încredere în tine, ci pentru că așa simte că aduce contribuție. Nu putem să îi luăm asta antreprenorului, că doar e business-ul omului. Și ar fi și păcat. De obicei, acolo are și puteri faine. Doar creează-i un context organizat: Fă-l consultant, setează o ședința lunară etc – stabiliți reguli. 

Intenția e la fel de bună din partea amândoura, de cele mai multe ori. Doar că nu știm cum să comunicăm, cum să abordăm “următorul nivel”. E nevoie ca și tu/voi să mergeți diferit spre el, dacă vreți rezultate diferite. 

Și dacă nici după cele de mai sus nu aș simți că rezonez și nu aș avea o punte comună, mi-ar fi clară decizia :). Plec! Clarificați, clarifică, resetează modul de lucru și go for it! Spre next level! Indiferent care e acela. 

Asta aș face eu. Poate te ajută. 🙂

PS: Dacă ai întrebări despre aliniere, scrie-mi un comentariu și contribui cu drag.

Distribuie articolul:

Hai în comunitatea Wiseleader

Vrei să lucrezi cu Diana Crișan o zi pentru dublarea productivității?

Te așteptăm la sprintul Dublează-ți productivitatea, dublează-ți REZULTATELE

10 iunie 2023

Te-ar putea interesa și următoarele articole

Planificarea anuală / trimestrială