Cum ieșim din cultura vinovatului?

Ai scuze sau rezultate? 🙂

Ai întâlnit pe cineva care să se justifice și scuze pentru rezultatele avute? Cel mai probabil nu… însă ai întâlnit pe cineva care să se justifice sau scuze pentru lipsa rezultatelor?

Am invitat-o pe Anca să împărtășească cu noi din experiența si misiunea ei. E printre puținii oameni care cunosc ce înseamnă cu adevărat un management eficient. Anca implementează procese prin NLP, combinând strategic NLP-ul cu creșterea performanței, fiind o persoană pragmatică cu focus pe rezultate.

Hai să vedem, tu din care categorie faci parte? 

Vinovat sau responsabil?

Lectură plăcută îți doresc! 


Imagineză-ți că ai ședința lunară și că departamentul de vânzari nu și-a atins rezultatele setate la începutul lunii. Prezinți rezultatele în fața tuturor persoanelor din companiei și întrebi managerul de vânzări “De ce nu și-a atins targetul?”. 

La această întrebare, răspunsul primit este “Nu am avut suficiente leaduri și mulți clienți nu sunt intersați de ofertă sau nu au răspuns, luna viitoare încercăm să recuperăm.” 

Te simți epuizat, dezamagit și blocat întrucât de fiecare dată primești aceleași răspunsuri și știi că cel mai probabil și luna următoare va fi la fel. 

Acum imagineză-ți un scenariu în care, după prezentarea rezultatelor, adresezi o întrebare diferită iar managerul de vânzări vine cu un răspuns mai bun.

Prezintă soluții, și are un plan clar de acțiune pentru următoarea lună identificând ce ar fi putut face diferit pentru a-și atinge targetul. 

Cu ce echipă ți-ar plăcea să lucrezi în fiecare zi? 

Care este tendința noastră, umană, în momentul în care ceva nu se întâmplă cum am vrut, dorit sau, planificat?

Cea de a găsi scuze, a caută vinovați, sau de a da vina pe cineva… Ne uităm în stânga și în dreapta, arătăm cu degetul și spunem o poveste care are sens (cel puțin pentru noi) despre cum dacă X își făcea treaba bine sau dacă lucrurile se întâmplau într-un anumit mod, eu aveam acum lucrurile finalizate si toate îmi ieșeau bine. 

La polul opus, ce facem dacă totul merge așa cum ne-am dorit? Ne asumăm rezultatele și suntem fericiți și mândri de realizarea noastră. Și de ce nu am fi? Este absolut normal, nu-i așa? 

Dacă ești o persoană care își atinge absolut toate obiectivele stabilite, care nu caută niciodată vinovați și nu dă vina nici pe el și nici pe ceilalți, atunci acest articol probabil nu este pentru tine.

Dacă însă nu este așa, te invit să citești în continuare…..

Indiferent de poziția pe care o ai cu siguranță la un moment dat ai fost într-un context în care fie s-a dat vina pe tine, fie ai dat tu vina pe altcineva pentru lucruri care nu s-au întâmplat așa cum au fost stabilite.

Dăm vina pe noi sau pe alții… oameni, mediu.  Indiferent către cine se îndreaptă vina, de fiecare dată VINĂ = SCUZE, ale noastre sau ale altora. Vestea bună și rea în același timp, este că nu există scuze bune. Ele pur și simplu SUNT.

Fie ai scuze, fie rezultate.

Ai întâlnit pe cineva care să se justifice și scuze pentru rezultatele avute? Cel mai probabil nu… însă ai întâlnit pe cineva care să se justifice sau scuze pentru lipsa rezultatelor? De cele mai multe ori…

Tendința naturală și la îndemână atunci când nu avem rezultate este să căutăm vinovați… și probabil mai de fiecare dată ceva din mediu și din afară noastră va justifică suficient de “bine” lipsa unui rezultat.

  • Nu am avut suficiente lead-uri…. marketingul nu funcționează
  • Nu am programat suficiente întâlniri… clienții nu au răspuns la telefon. 
  • Nu mi-am atins targetul în vânzări luna asta… clienții nu răspuns la emailuri și la ofertă.. 
  • Nu îmi merge bine compania… economia sau angajații sunt de vină….

    …și lista poate continua. 

Ne place sau nu, suntem programați să aruncăm vina și dăm vina mai mult decât credem că o facem. Poate fi, de asemenea, și satisfăcător. Dacă altcineva este de vină pentru problemele noastre, atunci acea persoană trebuie să se schimbe, nu noi… și zona noastră de confort este mereu cea mai confortabilă.  

Care sunt efectele culturii vinovatului?

Indiferent de direcția în care este îndreptată vina, spre interior sau exterior, vina și sentimentul de vină ne ține blocați. De cele mai multe ori suntem blocați într-o situație din care nu avem capacitatea de a găsi soluții și a creste întrucât focusul noastru este pe a găsi vinovați și a arăta cu degetul. 

A te simți vinovat ≠ a-ți asuma responsabilitatea!

Vinovăție = blocaj   I   Reponsabilitate = soluții 


Vinovația are un impact major asupra comportamentelor sănătoase și responsabile în orice mediu. O cultură a vinovatului este daunătoare creșterii, productivității și moralului.  Nimeni nu își va asuma responsabilitate pentru o problemă daca știe că va fi pedepsit pentru ea. 

Învățarea și rezolvarea problemelor dispare în mediile de lucru în care vina este tolerată și subliniată. În loc sa învețe din greșeli, colegii invinovățiți tind să își ascundă greșelile întrucât responsabilitatea este inlocuită de vină. Iar fară responsabilitate reală, problemele sunt mai puțin probabil sa fie rezolvate. 

Creșterea într-un mediu sănatos de lucru vine prin găsirea soluțiilor și acțiune, nu prin blocaj, rușine și arătat cu degetul.  

Cum ieșim din cultura vinovatului? 

Vestea bună este că există soluții pentru a ieși din cultura vinovatului și a crea un mediu asumat și responsabil în care conștientizăm că schimbarea de durată se produce întodeauna dinspre noi spre ceilalți, nu invers. 

I. O strategie pentru a ieși din cultura vinovatului o reprezintă calitatea și conștientizarea comunicării cu ceilalți și cu tine însuți. Un lucru imediat pe care îl poți implementa începând de astăzi sunt întrebările pe care le adresezi atunci când ceva se întâmplă așa cum nu ți-ai stabilit inițial

Adresează întrebări care provoacă găsirea soluțiilor, nu a scuzelor…

  1. În loc sa întrebi un coleg: De ce nu ai terminat raportul până azi? ai putea să întrebi Ce ar trebui sa faci diferit ca să finalizezi raportul până la finalul zilei? 
  1. În loc sa te întrebi pe tine: De ce nu am fost atent și nu am inclus toate informatiile in email? și să te învinovățești… ai putea să te întrebi Care sunt metodele mele de control pentru mine astfel încât să mă asigur că includ toate informațiile necesare in emailurile trimise de acum înainte? 

La întrebarea De ce raspunsul va începe mai tot timpul cu: Pentru că + scuze. 

La întrebarea de tipul Cum și Ce gândirea va fi 100% concentrată pe a gasi soluții: Aș putea să + soluția. 

Devii mai bun la lucrurile pe care te concentrezi conștient.. Dacă îți concentrezi atenția asupra scuzelor, vei găsi bineînțeles… scuze… și vei deveni foarte bun la găsirea scuzelor.. Dacă îți concentrezi atenția si limbajul asupra găsirii soluțiilor, vei adresa întrebări care conduc la găsirea soluțiilor. 

II.  O a două strategie este cea de a folosi problemele și greșelile ca momente de predare, nu de rușine. Discută despre propriile greșeli și lucrurile învățate, încurajează-i pe ceilalți să îți urmeze exemplul.. A greși e uman, cu toții facem gafe.. și de fiecare dată avem o alegere de făcut: ne concentrăm pe ce nu a mers bine și pe cine este de vină sau pe ce putem face diferit dată viitoare și cum ne putem schimba pentru a avea succes?

III. A treia strategie este să te concentrezi pe sisteme și procese. Soluțiile la problemele unei companii sunt mai probabile să fie găsite examinând ce nu a mers bine într-un proces sau cu un sistem decât examinând ce este în neregulă cu colegii și oamenii din jur. Dacă un client nu îți răspunde la email, poate nu este el de vină, ci mesajul din email nu este suficient de atrăgător. Cum poți rescrie acel email si ce informații trebuie să conțină astfel încât să ai 90% rată de răspuns?

Ce poți rezolva în loc de Pe cine poți da vina? 

Sunt multe alte strategii care pot transforma cultura vinovatului și poate că ți-au venit și ție câteva idei citind acest articol. Consider că în viață totul pornește de la intenția cu care facem lucrurile iar în baza lor luăm decizii în fiecare zi… decizii cu privire la mediul în care vrem să fim, la mediul pe care vrem să îl creăm și dezvoltăm sau decizii cu privire la tipul de coleg, angajat sau manager care vrem să fim.

  • Vrei lângă tine oameni care să se simtă vinovați pentru ce au făcut sau nu au făcut sau oameni asumați care să livreze rezultate?
  • Vrei să te simți vinovat sau să îți asumi responsabilitatea și să îți dezvolți o gândire concentrată pe soluții?
  • Vrei să creezi un mediu de compasiune și încredere sau de frică și ascundere? 

De fiecare dată alegerea e a ta! Focusul pe rezultate, și atitudinea pozitivă sunt 100% contagioase. 

Despre Anca Bandac: 

Licențiată în Psihologie și certificată ca Trainer NLP, Anca are o experiență de peste 7 ani în dezvoltarea unor business-uri de succes în România.  A susținut peste 30 de training-uri de vânzări și a implementat NLP  în cadrul echipelor pe care le-a coordonat, având rezultate remarcate imediat. 


Își dorește să susțină antreprenorii să acționeze mai inteligent, să gândească mai eficient și mai rapid, să fie mai profitabili și să aibă o viață mai conștientă și mai fericită.

​​https://ancabandac.ro/ 

Distribuie articolul:

Hai în comunitatea Wiseleader

Vrei să lucrezi cu Diana Crișan o zi pentru dublarea productivității?

Te așteptăm la sprintul Dublează-ți productivitatea, dublează-ți REZULTATELE

10 iunie 2023

Te-ar putea interesa și următoarele articole

Planificarea anuală / trimestrială