Primesc des întrebarea “Cum pot să dau bonusuri echipei, dar într-un mod corect, astfel încât să îi țin pe termen lung?” Așa că, am hotărât să îți împărtășesc puțin din experiența mea pe acest subiect.
Pare un subiect simplu, uneori basic, dar unde nu suntem educați, business vorbind, cum să acționăm. Undeva în fundal, știm că dacă dăm bonusuri ne fidelizăm echipa, ei sunt încântați, rămân pe termen lung, vorbesc frumos de firmă/lider, dar habar nu avem cum să le setăm strategic.
Din perspectiva mea, scopul bonusurilor este de a responsabiliza, mai degrabă decât de a motiva. Este pur și simplu de a învăța că alegerile noastre au efecte: pozitive sau negative pentru business. Și asumarea înseamnă să simți și tu, personal, efectele alegerilor tale.
Explic care sunt structurile de bonus și cum le-am folosit și eu.
Ce bonusuri poți să dai?
- Bonusuri individuale, pe KPI, adică pentru fiecare persoană dacă își face treaba bine, conform standardelor de performanță la care v-ați înțeles. Aici, îți sugerez să ai în opoziție: bonusuri de excelență și consecințe, dacă scade sub o anumite performanță. Repet, consecințe în opoziție. Fără ele, se poate să pierzi esența bonusului.
- Bonusuri punctuale, pe proiecte. Mai specific, dacă vrei să optimizezi un KPI sau vrei să implementezi ceva într-un timp mai scurt sau poate în condiții mai intense, poți să dai bonus pentru echipă. Exemplu: dacă scădeți ca și echipă, luna aceasta, procentul de abandon al clienților înainte de plată de la X la Y, primiți un bonus de Z, sumă pe care puteți să o împărțiți între voi.
- Bonusuri punctuale, surpriză. Cu toate că recomandarea mea este să fie predictibilitate și claritate în setarea bonusurilor, îți recomand să le folosești uneori și sub formă de surpriză. Când echipa sau o persoană din echipă a performat excepțional, a adus un beneficiu major firmei, poți să-i dai cadou un bonus și să îi mulțumești pentru asta. Atenție, extrem de important este să îi/le zici specific de ce a/au primit acel bonus. Cu ce a contribuit, ce ai apreciat, pentru ce ești recunoscător.
- Bonusuri pe rezultatele macro ale business-ului, pe rezultatele echipei, cifra de afaceri și profitabilitate, bonusuri care în principiu, se dau la nivel de an sau în anumite situații, trimestrial. E tipul de bonusuri care ajută să se formeze echipa puternic și să se responsabilizeze. Ajută ca fiecare coechipier să înțeleagă ce efecte are munca lui și cum poate să contribuie.
Tu ce tipuri de bonusuri folosești? Ce te-a ajutat cel mai mult din poziția de manager?
Pentru wiseleader-ul darnic, dar strategic din tine,
Diana